postheadericon Wartości odżywcze i kaloryczność

W dobie kebabów z osiedlowej budki, hamburgerów wypełnionych smażoną wieprzowiną oraz frytek ociekających z tłuszczu, jakże często zapominamy o wprowadzaniu do swojego menu zdrowej żywności. Ktoś zapyta – a czym właściwie jest zdrowa żywność? To przede wszystkim wszelkie naturalne produkty. Wśród nich na pierwsze miejsce wysuwają się warzywa – bogactwo witamin oraz składników odżywczych.

Burak – bardzo popularne czerwone warzywo, o którym zapomnieliśmy na jakiś czas, by dzisiaj na nowo przeżywało okres świetności. Jest bogaty w liczne makro, ale także i mikroelementy. Ponadto znaleźć w nim możemy spore podkłady witamin; B oraz C. Oprócz tego buraki zawierają; wapń, magnez, potas i sód. Warto zaznaczyć, że w swoim składzie ma również cez oraz rubid – metale, których próżno szukać w innych roślinach jadalnych.

Spożywanie buraka, jak i picie sporządzonego z niego surowego soku pobudza krążenie krwi, wspomaga funkcjonowanie metabolizmu, oczyszcza krew. Nektar z surowych buraczków i miodu wskazany jest natomiast osobom, które skarżą się na nadciśnienie. Jedzenie buraków pomaga niwelować nadwagę oraz otyłość, zwalcza zaparcia, działa leczniczo w przypadku dolegliwości nerek oraz wątroby. Kolejny aspekt zdrowotny czerwonych warzyw – są one wskazane przy leczeniu przeziębień oraz grypy. Buraki pomagają utrzymać w organizmie prawidłowy odczyn kwasowo-zasadowy. Kubek czerwonego barszczu to znane lekarstwo na zgagę i „kwasy”.

Jeśli przytoczone właściwości prozdrowotne buraczków to dla Ciebie za mało możemy wymieniać dalej. Czerwone warzywa działają bakteriobójczo. Są nieocenione w walce z anemią. Lekarze polecają je kobietom w ciąży a także parom starającym się o dziecko. To wszystko dlatego, że burak jest istną skarbnicą kwasu foliowego. Po buraki pod różną postacią powinny także sięgać panie podczas menopauzy – właściwości buraczków niwelują uciążliwe objawy przekwitania.

Ile kalorii mają buraki? 100 gram buraczków to 43 kcal. W takiej samej ilości tychże warzyw znajduje się 1,60 g białka. Odpowiednio jest w nich także 6,80 g węglowodanów oraz 0,20 g tłuszczów. Jeśli chodzi o zawartość błonnika, to w 100 gram buraków, jest go 2,8 g. Buraki są wysokoenergetyczne, ale nie tuczące. Możemy spożywać je pod różną postacią; zasmażane z jabłkiem jako dodatek do obiadu, tarte w sałatce na zimno, ciepłe w zupie lub jako chłodnik, gotowane w całości, pieczone…